Najbardziej zbliżone do rzeczywistego zużycie wody może być określone tylko za pomocą jazd próbnych. Dla pełniejszego zobrazowania mierników zużycia wody można dodać, że istnieje zależność między ilością zużytej wody a ilością spalonego węgla na parowozie, wynikająca z tzw. odparowalności. Na przykład na podstawie doświadczeń z parowozem serii Ty23, opalanym węglem dąbrowskim, otrzymano odparowalność około 5, tj. 1 kg węgla spalonego na ruszcie wytwarzał przeciętnie 5 kg pary przy stałym przepisowym ciśnieniu pary w kotle. Jeżeli znane jest zużycie opału na danym odcinku, to możemy określić również ilość zużytej wody, lecz też tylko w przybliżeniu, gdyż i w tym przypadku odparowalność jest liczbą zmienną, zależną od gatunku węgla, zmiennego oporu pociągu wskutek zmian pogody, stanu parowozu lub od umiejętności palacza parowozowego. [więcej w: posadzki epoksydowe, nerwacja liścia, kafle cementowe ]
Powiązane tematy z artykułem: kafle cementowe nerwacja liścia posadzki epoksydowe